czwartek, 8 sierpnia 2013

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne (PCP – pre-commercial procurement) to innowacyjny instrument zamówień publicznych, stworzony po to, by angażować sferę B+R oraz MŚP w tworzenie rozwiązań odpowiadających na ważne wyzwania społeczne zgłaszane przez tzw. publicznych zamawiających.

W trakcie procesu PCP kilka niezależnych podmiotów opracowuje koncepcje, a następnie prototypy innowacyjnych rozwiązań, które w przyszłości pozwolą rozwiązać ważny społeczny problem lub odpowiedzą na istotną potrzebę. Rezultaty prac zaproszonych podmiotów podlegają kilkuetapowej selekcji, w rezultacie której, pod koniec procesu PCP wyłonione zostaje rozwiązanie najlepiej spełniające potrzebę zamawiającego. 

Proces zamówienia przedkomercyjnego jest szczególnym podejściem do zamówień publicznych, stwarzającym bardziej korzystne warunki zarówno dla zamawiających jak i dla wykonawców. Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami. Istotnym elementem zamówień przedkomercyjnych jest możliwość zachowania praw własności do wytworzonej przez siebie wiedzy/technologii przez wszystkich potencjalnych wykonawców uczestniczących w procesie zamówienia przedkomercyjnego.
W Polsce póki co PCP nie działa. Niemniej może to się niedługo zmienić. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju prowadzi obecnie pilotażowy program PCP. Więcej na temat tego projektu oraz wpływu PCP na zamówienia publiczne będzie można przeczytać w najnowszym numerze dwumiesięcznika "Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce", który jest partnerem naszego bloga.

Wyszukiwarka przetargów publicznych biznes-polska.pl

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza