Od kilku tygodni, a może nawet miesięcy na
świeczniku są intensywne prace nad nową ustawą regulującą zamówienia publiczne,
co wynika z potrzeby wdrożenia nowych Dyrektyw unijnych w tym zakresie.
Nie udało się jednak pozostawić bez wzruszenia
przez naszego ustawodawcę obecnie jeszcze obowiązującej ustawy Pzp, gdyż 20
lutego 2015 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i
usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych
Ustawa w przeważającej
mierze zmiana ustawę o podatku od towarów i usług, nie mniej jednak dopada ona
swoją regulacją w art. 2, przepisów ustawy Pzp.
Co nowego?
1)art. 91 ust. 3a, którego nowe brzmienie będzie następujące:
„Jeżeli złożono ofertę, której wybór prowadziłby do
powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku
od towarów i usług, zamawiający w celu oceny takiej oferty dolicza do
przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek
rozliczyć zgodnie z tymi przepisami. Wykonawca, składając
ofertę, informuje zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do
powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj)
towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do jego
powstania, oraz wskazując ich wartość bez kwoty podatku.”
Przepis ten w obecnie obowiązującym brzmieniu ma
charakter zawężający, odnoszący się wyłącznie do naliczania VAT w przypadków powstania
po stronie zamawiającego obowiązku podatkowego w podatku VAT w zakresie
dotyczącym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Wskazana powyżej nowa regulacja wykreśla tą
podstawę i wprowadza zasadę generalną. W uzasadnieniu do projektu ustawy
czytam, iż „Zgodnie zatem z nowym brzmieniem ww. przepisu, jeżeli złożono
ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku
podatkowego zgodnie z przepisami o podatku VAT, zamawiający w celu oceny takiej
oferty dolicza do przedstawionej w niej ceny podatek VAT, który miałby
obowiązek rozliczyć zgodnie z obowiązującymi przepisami. Propozycja ta ma na
celu zapewnienie, że przedmiotowa regulacja stosowana będzie do sytuacji, kiedy
w odniesieniu do dostaw określonych towarów znajduje zastosowanie mechanizm
odwróconego obciążenia.”
Warto wyjaśnić czym jest mechanizm odwróconego
obciążenia. Jest to przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku ze
sprzedającego na nabywcę (kiedy nabywcą jest podatnik podatku VAT). Dostawca
towaru lub świadczący usługę, wystawiając fakturę, nie wykazuje w niej więc
stawki i kwoty podatku, zamiast tego powinna ona zawierać wyrazy –
„odwrotne obciążenie”. Ponieważ na zamawiającym ciąży obowiązek podatkowy i
jest on zobligowany do rozliczenia podatku od tejże transakcji, nie przekazuje
więc stosownej kwoty na uiszczenie podatku VAT dostawcy. Oznacza to, że sama
wartość kontraktu nie uwzględnia podatku VAT, jednakże w dalszym ciągu sama
transakcja podlega opodatkowaniu, zmiana sposobu rozliczeń nie powoduje
zmniejszenia kwoty środków koniecznych do zaangażowania przez nabywcę.[1]
Obowiązek doliczenia VAT do wartości netto
występować będzie w następujących sytuacjach:
1)wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów,
2)mechanizmu odwróconego
obciążenia,
3)importu usług lub
importu towarów, z którymi wiąże się analogiczny obowiązek doliczenia przez
zamawiającego przy porównywaniu cen ofertowych podatku od towarów i usług.
Poza
tym w zdaniu drugim omawianego przepisu określono obowiązek informowania
zamawiającego przez wykonawcę o powstaniu po stronie zamawiającego obowiązku
podatkowego w przypadku wyboru oferty. Czynność taką wykonawca zobowiązany
będzie dokonać w chwili złożenia oferty.
2)w art. 93 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w następującym brzmieniu:
„W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jeżeli
złożono ofertę, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku
podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, do ceny
najkorzystniejszej oferty lub oferty z najniższą ceną dolicza się podatek od
towarów i usług, który zamawiający miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi
przepisami.”.
Poza
wskazanymi wyżej zmianami w omawianej ustawie, w art. 11 wprowadzono mechanizm,
który ma zapobiegać sytuacjom w których oferty zostały złożone na starych
zasadach tzn. przed wejściem w życie omawianej nowelizacji, natomiast umowy
zawarto na nowo obowiązujących regulacjach.
Jak
podkreśla się w uzasadnieniu „Doszłoby wówczas do sytuacji, w której
zamawiający zostałby z jednej strony zobowiązany do zapłaty kontrahentowi
umówionej ceny w kwocie brutto („z VAT”, którego oferent nie byłby już
obowiązany rozliczyć z uwagi na przeniesienie obowiązku podatkowego na nabywcę)
i jednocześnie zostałby zobowiązany do rozliczenia podatku od tejże transakcji.
Zamawiający zostałby tym samym w sensie ekonomicznym dwukrotnie „obciążony”
podatkiem, raz w związku z koniecznością zapłaty umówionej ceny, a drugi raz w
związku z koniecznością rozliczenia podatku od tej operacji gospodarczej.”
„Art. 11. 1. W przypadku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonego na podstawie ustawy wymienionej w art. 2, wszczętego przed dniem 1
lipca 2015 r., którego przedmiot objęty jest
zakresem niniejszej ustawy, zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli oferty,
do przedstawienia informacji dotyczącej kwoty podatku od towarów i usług
doliczonej do ceny złożonej oferty, jeżeli ta informacja nie wynika z treści
oferty, oraz informacji dotyczącej możliwości powstania u zamawiającego
obowiązku podatkowego na podstawie ustawy wymienionej w art. 1, wraz ze
wskazaniem nazwy (rodzaju) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie
będzie prowadzić do jego powstania, oraz ich wartości bez kwoty podatku, a
następnie poprawia oferty w zakresie ceny przez pomniejszenie tej ceny o
podatek od towarów i usług w zakresie, w jakim u zamawiającego powstaje
obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług. Oferta, której wybór
powodowałby powstanie obowiązku podatkowego u zamawiającego, jest oceniana z
uwzględnieniem art. 91 ust. 3a ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą.
2. W przypadku umów w
sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem 1 lipca
2015 r. zamawiający jest uprawniony do wystąpienia o zmianę umowy w zakresie
obniżenia wynagrodzenia wykonawcy o kwotę podatku od towarów i usług, którą
obowiązany jest rozliczyć zamiast wykonawcy na podstawie przepisów ustawy
wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. W zakresie
przedstawienia informacji dotyczącej kwoty podatku od towarów i usług stosuje
się odpowiednio ust. 1. Brak zgody wykonawcy na zmianę umowy uprawnia
zamawiającego do odstąpienia od niej.”
W
praktyce nowelizacji wprowadza po stronie wykonawcy dodatkowy obowiązek
informowania zamawiającego przez wykonawcę o powstaniu po stronie zamawiającego
obowiązku podatkowego w przypadku wyboru oferty, z drugiej strony obowiązek po
stronie zamawiającego wyrażający się ocenie złożonych informacji przez
wykonawcę we wskazanym wyżej zakresie.
Pytanie
natomiast co jeśli wykonawca takich informacji nie poda, a obowiązek taki
faktycznie istnieje, czy informacja taka stanowić będzie treść oferty?
Jak
zwykle przyjedzie nam testować na zasadzie prób i błędów wprowadzone zmiany.
Zmiany
mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Ustawa została przekazana pod obrady
Senatu i będzie punktem obrad na posiedzeniu w dniu 18.03.2015 r.
* * *
Autor: Grzegorz Bebłowski
[1]
Uzasadnienie do treści ustawy
http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/druk.xsp?documentId=98589B3D854A8032C1257DCD004B078C
Pozdrowienia przesyła ekipa z Lęborka ;)
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńDla mnie to wszystko jest jeszcze nowe ale jak najbardziej cały czas się uczę. Muszę powiedzieć, że także jak czytałem wpis https://pracabezszefa.pl/jaki-vat-obowiazuje-w-szwecji to teraz dokładnie wiem jak to jest z podatkiem VAT w Szwecji.
OdpowiedzUsuń