Czy
dla kraju lepiej jest, aby instytucje publiczne wspierały firmy
zatrudniające osoby na umowę
o pracę, ale co za tym idzie, mające wyższe koszty?
Czy
może w trosce o szanowanie pieniędzy publicznych, powinny wybierać
oferty jak najtańsze, nie oglądając się na to, ile dana firma
odprowadza do ZUS? Może
jest to pozorna oszczędność, gdyż osoby na umowach
śmieciowych prędzej czy później zwrócą się do budżetu państwa
po pomoc w postaci zasiłków lub dopłat z państwowej kasy. Może
również patologią jest wybieranie ofert ze stawkami o połowę
niższymi niż minimalne wynagrodzenie krajowe?. Czy wymuszenie
stosowania kryterium pozacenowego jakim jest zatrudnienie na umowę
o pracę ma realny wpływ na wynik postępowania?
Na powyższe
pytania odpowiedzi znajdziecie Państwo min. w następujących
artykułach:
A jakie jest Państwa zdanie?
Czekamy na komentarze.
Nie jest tak, że nadrzędnym celem zamawiającego jest dbanie o należytą i optymalnie najkorzystniejszą realizację samego zamówienia? Tworzenie list warunków koniecznych czy niezbędnych do realizacji zamówienia, które niewiele mają wspólnego z samym przedmiotem zamówienia jest już działaniem na niekorzyść.
OdpowiedzUsuńDzień dobry.
OdpowiedzUsuńKorzystniejsza nie znaczy najtańsza.
Wprowadzenie wymogu stosowania dodatkowych kryteriów oceny ofert miało na celu wybór oferty bardziej dopasowanej do potrzeb zamawiającego, a nie wyłącznie wybór oferty najtańszej. Wynikiem udzielania postępowań, w których będą stosowane pozacenowe kryteria, ma być zapewnienie większej konkurencyjności oraz możliwość składania ofert zawierających innowacyjne rozwiązania, a więc w rezultacie realizacja zasad finansów publicznych w zakresie oszczędnego, racjonalnego i efektywnego wydatkowania środków publicznych. Przynajmniej takie było założenie, a jak to wygląda w praktyce- czekamy na Państwa przykłady i opinie.
Pozdrawiam
warunek zatrudnienia na etacie nie jest oby łamaniem zasady konkurencji? W takim przypadku wyjaśnienia, odwołania, skargi działają na niekorzyść choćby w kwestii terminu realizacji. Co za tym idzie, koszt inwestycji wzrasta.
OdpowiedzUsuńArt. 29 PZP- określa wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem tych czynności. Czyli musi być odpowiednio uzasadnione.
UsuńWymóg zatrudniania na podstawie umowy o pracę jest nowym instrumentem, szczególnie korzystnym w przypadku zamówień udzielanych na usługi.
Koresponduje z art. 22 KP:
Art. 22.§1.Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca -do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
§11.Zatrudnienie w warunkach określonych w§1 jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.
System w naszym kraju zmusza właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw do zatrudniania na takie właśnie śmieciowe umowy. Ilosc opłat ktore przy tym ponosza to jakis kosmos. Póki tego nie zmienią- nic się w sprawie umów śmieciowych nie też zmieni.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe pytania. Z czasem okaże się na ile będą one miały realny wpływ na wyniki podstępowań.
OdpowiedzUsuńZgadzam się ze słowami poprzedniczki, czas pokaże jak będzie to wyglądało w rzeczywistości. Nie wiem czy takie kryteria są korzystne i czy faktycznie liczba etatów się zwiększy.
OdpowiedzUsuńAle kilka małych firm, tych sezonowych zwłaszcza padnie. Teraz jako fuchy, małe prace mogą wykonać, jeśli obowiązkiem będzie zatrudnienie na etat to zwinie interes i zatrudni się u innych lub wyjedzie za granicę.
OdpowiedzUsuńart. 29 pzp: Zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania związane z realizacją zamówienia, dotyczące:
OdpowiedzUsuń1) zatrudnienia osób:
zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem tych czynności.
Należy zwrócić uwagę na "jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia..."
Po pierwsze "może" po drugie jeżeli jest to "uzasadnione". Nikt nikomu nic nie narzuca, w wręcz z drugiej strony wymaga uzasadnienia. Już sławny InPost pokazał, że można po części uzasadnić zasadność zastosowania takiego warunku/sposobu wykonania zamówienia na usługi pocztowe.