Od dnia 19 października 2014 r., zamawiający może zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert wyłącznie w przypadku przedmiotów zamówienia powszechnie dostępnych na rynku i o ustalonych standardach jakościowych, chyba że udziela zamówienia w trybie licytacji elektronicznej. W pozostałych przypadkach, z wyłączeniem trybu zapytanie o cenę, oprócz kryterium cenowego, zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty zobowiązany jest wprowadzić także inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
Przed
wejściem nowelizacji ustawy według danych Grupa Biznes Polska, na
1426 przetargów z budowy dróg 1385 zamówień publicznych stanowiły
przetargi, gdzie jedynym kryterium była cena. Dane dotyczą
województw łódzkiego i wielkopolskiego
*
zamówienia
w trybie przetargu nieograniczonego ogłoszone w województwie
łódzkim i wielkopolskim w 2014 roku przed wejściem nowelizacji.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie
internetowej wyniki badań ogłoszeń w zakresie
stosowania kryteriów oceny ofert. Wskazują one na wyraźną
zmianę w strukturze oceniania ofert. Odsetek postępowań,
w których cena stosowana była jako jedyne kryterium uległ
znacznemu zmniejszeniu.
Według
analiz przeprowadzonych przez UZP wynika, że po miesiącu
od wejścia w życie znowelizowanych przepisów w tym
zakresie, w przypadku postępowań o udzielenie zamówień
publicznych o wartościach poniżej progów UE, odsetek
ogłoszeń, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę
spadł z 93% do poziomu 33%. zamawiający najczęściej
stosowali, oprócz kryterium ceny, takie kryteria, jak: termin
realizacji zamówienia, okres i warunki gwarancji czy jakość.
Należy podkreślić że badania UZP dotyczą wszystkich branż.
A
jak przedstawia się sytuacja zamówień publicznych po nowelizacji
których przedmiot zamówienia dotyczy budowy dróg?
Według
bazy Grupa Biznes Polska praktyka wygląda następująco:
*
zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego ogłoszone w
województwie łódzkim i wielkopolskim po wejściu nowelizacji
ustawy- wybrana próba losowa 462
Analiza
przeprowadzona została na tych samych województwach, na których
przedstawiono sytuację przed nowelizacją ustawy. Badano wyniki
przetargów z bazy Grupa Biznes Polska ukazanych się w okresie:
01-01-2015 do 30-04-2015.
Jak
wynika z danych w branży budowy dróg odsetek ogłoszeń z ceną
jako jedynym kryterium wyboru ofert z 97% spadł do poziomu 16%.
Przedstawione na wykresie pozacenowe kryteria wyboru ofert stanowiły
jednak nie więcej niż 30% całości kryterium jakim kierował się
Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty.
Dokładna
procedura stosowania pozacenowych kryteriów przedstawia się
następująco:
*
Na 286 przetargów z kryteriami wyboru ofert: cena + okres
gwarancji/rękojmi, ukazały się tylko 2 przetargi gdzie kryterium
ceny stanowiło 70%, w większości cena stanowiła ponad 90%.
*
Na 46 przetargów z kryteriami: cena+ czas reakcji we wszystkich
zamówieniach cena stanowiła powyżej 90% wagi.
* Na 39 przetargi z kryteriami: cena+ termin realizacji tylko w 5 przypadkach cena stanowiła 70% wagi, pozostałe zamówienia z ceną o Wdzie ok. 90%.
* Na 17 przetargów z kryteriami: cena+ termin płatności faktur we wszystkich cena stanowiła powyżej 90%
Badana łączna szacunkowa wartość 462 zamówień na roboty drogowe w wybranych województwach – 484 138 188 pln netto
* Na 39 przetargi z kryteriami: cena+ termin realizacji tylko w 5 przypadkach cena stanowiła 70% wagi, pozostałe zamówienia z ceną o Wdzie ok. 90%.
* Na 17 przetargów z kryteriami: cena+ termin płatności faktur we wszystkich cena stanowiła powyżej 90%
Badana łączna szacunkowa wartość 462 zamówień na roboty drogowe w wybranych województwach – 484 138 188 pln netto
Reasumując,
zmiana ustawy p.z.p. nakazująca wprowadzenie wymogu stosowania
dodatkowych kryteriów oceny ofert miała na celu wybór oferty
bardziej dopasowanej do potrzeb zamawiającego, a nie wyłącznie
wybór oferty najtańszej. Przedstawione powyżej relacje pomiędzy
kryteriami pokazują że cena stanowi główny czynnik wyboru
najkorzystniejszych ofert i rzadko punktowana jest poniżej 90%
całości kryteriów.
Źródło: https://www.biznes-polska.pl/
Dziwne wszak było i jest, że tam gdzie jakość jest istotna vide budownictwo czy catering najniższa cena ma stanowić wartość najwyższą. Odchodzenie od tego warunku i tak najpewniej spowoduje podniesienie jakości oferowanego produktu nijako wymuszając to na producencie. Obok niskiej ceny pojawić się może/powinna lepsza jakość. Oby nie były to wyłącznie czcze życzenia.
OdpowiedzUsuńCzyli nic nowego:)
OdpowiedzUsuń"* Na 286 przetargów z kryteriami wyboru ofert: cena + okres gwarancji/rękojmi, ukazały się tylko 2 przetargi gdzie kryterium ceny stanowiło 70%, w większości cena stanowiła ponad 90%."
W Większości cena stanowiła ponad 90%, żeby nie napisać 95% i więcej.
Takie prowadzenie przetargów gdzie cena najniższa wygrywa jest niepoprawne. Jak można oczekiwac jakości za najniższa cene?? Jedno wyklucza drugie. A powiedzenie co tanie to drogie jest prawda
OdpowiedzUsuń