Jednym
z podstawowych obowiązków Zamawiającego jest udostępnienie na
stronie internetowej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia tak
by wszyscy zainteresowani złożeniem oferty wykonawcy mogli się
zapoznać z jego treścią. Praktyką stosowaną przez niektórych
Zamawiających jest przekazywanie specyfikacji wykonawcom po
udostępnieniu przez nich swoich danych takich jak nazwisko lub nazwa
oraz dane kontaktowe takie jak numer telefonu czy adres mailowy.
Zarówno
przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych jak i orzecznictwo
Krajowej Izby Odwoławczej nie odnoszą się wprost do możliwości
zastosowania takiej praktyki. Dlatego też niezbędne jest w tej
sytuacji zastosowanie wykładni przepisów ustawy.
W świetle
obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych
praktyka ta wydaje się pozostawać w zgodzie z zasadami w niej
wyrażonymi. Przede wszystkim z zasadą uczciwej konkurencji i
jawności postępowania. Z zasady jawności postępowania określonej
w art. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień
publicznych wynika konieczność
prowadzenia postępowania według przejrzystych
i powszechnie stosowanych reguł przewidzianych
na gruncie ustawy. W
szczególności znajduje ona swoje zastosowanie w przepisach
dotyczących publikacji ogłoszeń, informacji o wykluczeniu,
otwarcia ofert, informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty,
unieważnienia postępowania, dokumentowania postępowania czy
jawności umów o udzielnie zamówienia publicznego.
Zarówno
dla wykonawców, jak i innych osób zainteresowanych, jawność
oznacza możliwość wglądu do dokumentów oraz zapoznania się z
ich treścią. Obowiązek udostępnienia
specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć
w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy
złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o
wersję papierową specyfikacji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 26 czerwca 2008r., KIO/UZP 577/08). Każdy zainteresowany
wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego
udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania
do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.
Stosując takie rozwiązanie zamawiający może kontrolować komu
przekazał specyfikację, tym samym posiada wiedzę do kogo skierować
wyjaśnienia lub zmiany w jej zapisach. Powyższe działanie nie
różnicuje w jakikolwiek sposób wykonawców, ponieważ wszyscy mają
dostęp do specyfikacji na równych zasadach. Zachowana zostaje tym
samym zasada uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wszystkich wykonawców wyrażona w art. 7 ustawy. Ponadto praktyka
ta nie pozostaje również w sprzeczności z art. 42 ust. 1 ustawy z
dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych wprowadzającym
obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej w
trybie przetargu nieograniczonego. Jeżeli powyższa procedura
udostępniania specyfikacji przebiega bez zakłóceń
i wykonawca może uzyskać tekst specyfikacji bez opóźnienia
praktyka udostępniania jej po podaniu danych przez wykonawców
pozostaje w zgodzie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Autor: Daria Rychlik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz