Jeśli kierownik powierzył na piśmie zastrzeżone dla siebie czynności
związane z przeprowadzeniem postępowania pracownikowi, to on poniesie
odpowiedzialność za nieprawidłowości finansowe.
Artykuł 18 ust. 1 prawa zamówień publicznych (pzp) czyni kierownika w
instytucji zamawiającego odpowiedzialnym za przygotowanie oraz
prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ale może
też on powierzyć wykonywanie zastrzeżonych dla niego czynności
pracownikom tej instytucji. Wówczas to pracownik jest odpowiedzialny za
podejmowane czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem
postępowania, w takim zakresie, w jakim zostały mu przypisane.
Imienne upoważnienie
Instytucja powierzenia została uregulowana w ustawie o finansach
publicznych (ufp). W art. 53 ust. 2 tej ustawy wskazano, że jeżeli
kierownik jednostki powierza innym pracownikom obowiązki związane z
gospodarką finansową, to przyjęcie ich winno być potwierdzone dokumentem
w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie
organizacyjnym jednostki.
Zgodnie z dyspozycją art. 21 ust. 3 pzp kierownik zamawiającego
określa organizację, skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków członków
komisji przetargowej, mając na celu zapewnienie sprawności jej
działania, indywidualizacji odpowiedzialności jej członków za wykonywane
czynności oraz przejrzystości jej prac, jak i zatwierdzenie czynności
komisji przetargowej. Wobec powyższego można uznać, że to kierownik
zamawiającego ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość
przeprowadzonego postępowania.
Nie sposób w tym kontekście zapomnieć o treści art. 4 ustawy o
odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (undfp),
z zastrzeżeniem art. 4a undfp, po 11 lutego 2012 r. W myśl tego
przepisu, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych podlegają:
- osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan
finansowy jednostki sektora finansów publicznych albo organu
zarządzającego podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych,
któremu przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne
lub zarządzającego mieniem tych jednostek lub podmiotów;
- kierownicy jednostek sektora finansów publicznych;
- pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne
osoby, którym odrębną ustawą lub na jej podstawie powierzono wykonywanie
obowiązków w takiej jednostce, których niewykonanie lub nienależyte
wykonanie stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych;
- osoby wykonujące w imieniu podmiotu niezaliczanego do sektora
finansów publicznych, któremu powierzono do wykorzystania lub
dysponowania środki publiczne, czynności związane z wykorzystaniem tych
środków lub dysponowaniem tymi środkami.
Ponadto w przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych
określonego w art. 17 undfp (patrz ramka) , osoba niebędąca pracownikiem
jednostki sektora finansów publicznych, której na podstawie przepisów o
zamówieniach publicznych zamawiający powierzył przygotowanie lub
przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
działająca jako pełnomocnik zamawiającego, podlega odpowiedzialności za
naruszenie, jeżeli zamawiający jest jednostką sektora finansów
publicznych lub udzielone zamówienie jest finansowane ze środków
publicznych.
Regulamin jednostki
W świetle powyższego oraz znowelizowanych przepisów undfp
kluczowe znaczenie będzie miał fakt, czy powierzenie obowiązków
właściwej osobie nastąpiło w rozumieniu art. 4 undfp. Odpowiedzialności
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych co do zasady podlegają
zarówno kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, jak i
pracownicy jednostek lub inne osoby, którym odrębną ustawą lub na jej
podstawie powierzono wykonywanie czynności w takiej jednostce, których
niewykonanie lub nienależyte wykonanie stanowi czyn naruszający
dyscyplinę finansów publicznych.
Jeśli więc kierownik zamawiającego powierzył zastrzeżone dla
siebie czynności związane z przygotowaniem lub przeprowadzeniem
postępowania w formie pisemnej pracownikowi zamawiającego i w dokumencie
scedowania tych obowiązków wyspecyfikowano dokładnie zakres czynności,
wówczas za naruszenie dyscypliny finansów publicznych odpowiedzialny
będzie ten właśnie pracownik. Jeżeli zaś nie zachowano formy pisemnej
powierzenia obowiązków w powyżej omówionym zakresie bądź nie doszło do
prawidłowego powierzenia obowiązków, odpowiedzialność zostanie
przypisana kierownikowi jednostki, w zakresie niedopełnienia obowiązków
wynikających z kontroli zarządczej.
Czytaj więcej: http://www.rp.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz