Partnerstwo innowacyjne jest nowym
trybem, który został przewidziany w dyrektywie klasycznej 2014/24/UE. Celem ustanowienia partnerstwa
innowacyjnego jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych, a
następnie udzielenie zamówienia na dostawę innowacyjnego produktu, świadczenie innowacyjnej
usługi lub wykonanie innowacyjnych robót budowlanych, będących wynikiem tych
prac, pod warunkiem, że odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom
uzgodnionym między zamawiającym a partnerami.
Projekt ustawy wprowadza definicję
innowacyjnego produktu, usługi lub roboty budowlanej, przez które należy rozumieć nowy lub
znacznie udoskonalony produkt, usługę lub proces, w tym proces produkcji, budowy lub
konstrukcji, nową metodę marketingową lub nową metodę organizacyjną w działalności
przedsiębiorczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych.
Tryb ustanowienia partnerstwa
innowacyjnego został opracowany z myślą o takich zamawiających, którzy poszukują
innowacyjnych rozwiązań, i są przekonani, że oferowane przez rynek produkty i usługi nie są
w stanie zaspokoić ich potrzeb. Zgłaszają oni swoje zapotrzebowanie określając przy tym
minimalne, ale jednocześnie precyzyjne wymogi, w odpowiedzi na które zainteresowani
współpracą wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Skorzystanie z ustanowienia partnerstwa innowacyjnego powinno być poprzedzone gruntowną
analizą rynku, której celem jest stwierdzenie, czy dostępne na rynku rozwiązania będą
w stanie odpowiedzieć na potrzeby zamawiającego czy też istnieje potrzeba stworzenia
nowego rozwiązania. Ta analiza powinna służyć m.in. temu, aby zamawiający nie wszczynał bez
potrzeby czasochłonnej procedury, jeśli odpowiednie rozwiązanie już istnieje na rynku lub
istnieją przesłanki, aby przyjąć, że w niedługim czasie takie rozwiązanie powstanie.
Podkreślenia wymaga jednak fakt, że ocena rynku dokonywana jest w określonym momencie i na ten
moment jest ważna. Oznacza to, że jeśli po wszczęciu trybu ustanowienia partnerstwa
innowacyjnego pojawi się na rynku rozwiązanie odpowiadające potrzebom zamawiającego,
nie musi on unieważniać postępowania.
Tryb ten ma prowadzić do wyłonienia
partnerów, którzy przeprowadzą prace badawcze lub rozwojowe, i spośród których
następnie zostaną zidentyfikowani partner (lub partnerzy), któremu zostanie udzielone zamówienie
na dostawę innowacyjnego produktu, świadczenie innowacyjnej usługi lub wykonanie
innowacyjnych robót budowlanych, będący wynikiem tych prac. O ile jednak wybór
partnerów będzie dokonywał się w wyniku procedury prowadzącej do zawarcia umowy o
ustanowienie partnerstwa w oparciu o tryb negocjacji z ogłoszeniem, o tyle identyfikacja tego
lub tych z partnerów, którzy dostarczą produkt końcowy będzie następowała w toku
samego partnerstwa, w zależności od wyników poszczególnych jego etapów. Zasady,
na jakich nastąpi wybór partnera lub partnerów, którzy dostarczą produkt powinny być
określone już specyfikacji istotnych warunków zamówienia, a następnie w umowie partnerstwa.
Biorąc pod uwagę
powyższe, ustanowienie partnerstwa innowacyjnego będzie obejmowało następujące
czynności:
1) publikacja
ogłoszenia stanowiącego zaproszenie do ubiegania się o zamówienie,
w którym zamawiający
określa czy zamierza ustanowić partnerstwo z jednym partnerem czy z kilkoma
partnerami oraz kryteria oceny ofert;
2) składanie wniosków
o dopuszczenie do udziału wraz z informacjami na potrzeby kwalifikacji
podmiotowej wskazane przez zamawiającego;
3) kwalifikacja
wykonawców (ocena dokonana w oparciu o kryteria dotyczące zdolności
w zakresie badań i
rozwoju oraz opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań), a
następnie zaproszenie wykonawców (wszystkich, którzy nie podlegają wykluczeniu i spełniają
kryteria kwalifikacji lub ich ograniczonej liczby - minimum trzech wykonawców) do
udziału w postępowaniu;
4) negocjacje z
wybranymi wykonawcami, których punktem wyjścia są złożone przez mnich oferty wstępne,
(negocjacje mogą być podzielone na etapy w celu ograniczenia
liczby ofert będących
przedmiotem negocjacji poprzez zastosowanie kryteriów oceny
ofert);
5) złożenie przez
wykonawców ofert końcowych, na podstawie których wybrany zostaje
partner lub partnerzy;
6) zawarcie umowy
partnerstwa określającej m.in. zasady dotyczące organizacji partnerstwa,
poszczególnych jego etapów, celów do osiągnięcia po każdym z
nich, zasady dotyczące
możliwości zakończenia partnerstwa czy zmniejszenia liczby parterów na
poszczególnych etapach oraz warunki, na jakich produkcja i dostawa produktu, wykonanie
usługi lub realizacja roboty budowlanej będących wynikiem partnerstwa zostanie
powierzona jednemu lub kilku spośród partnerów.
Autor: Izabela Domitrz, Grupa Biznes Polska https://www.biznes-polska.pl/
źródło: Ministerstwo Rozwoju
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz