W świetle prawa zamówień publicznych zamawiający może
udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy
lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość
zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Ustawa Pzp nie określa, co należy rozumieć przez dostawy
lub usługi „powszechnie dostępne”. Pod pojęciem tym należy rozumieć dostępność
dla wszystkich zainteresowanych takiego samego lub podobnego świadczenia. Natomiast
pod pojęciem „ustalone standardy jakościowe” należy rozumieć: dostawy lub
usługi o jakości nie wymagającej indywidualnego ustalenia, posiadającej
powszechne standardy. Czyli będą to dostawy towarów objętych produkcją masową i
popularne na rynku.
Istotną cechą
produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być więc ich
typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów
czy usług, oferowanych przez różnych wykonawców, poprzez podanie nazwy produktu
lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu.
Przyjęcie, że określone usługi czy dostawy są standardowe
oznacza, iż przynajmniej pięciu
wykonawców świadczących usługi lub dostawy określonego rodzaju, będącego w
sferze zainteresowania zamawiającego, powinno oferować opisywane wyżej
usługi/dostawy. A więc możliwość skorzystania z trybu zapytania o cenę, została
uwarunkowana obowiązkiem zaproszenia przez zamawiającego do udziału w postępowaniu
minimum pięciu potencjalnych wykonawców.
Na rynku dostaw, w trybie zapytania o cenę mogą zostać zakupione np. artykuły
biurowe, produkty spożywcze różnego asortymentu, opał, paliwo. Na rynku usług m.in.
standardowe usługi poligraficzne, usługi utrzymania czystości czy usługi
pralnicze.
Nie można natomiast zaliczyć np.:
- usług szkoleniowych, ponieważ wymagają
od oferujących ich wykonanie podmiotów szczególnych cech bądź kwalifikacji
dostosowanych do zindywidualizowanego przedmiotu świadczenia;
- usług polegających na usuwaniu
produktów niebezpiecznych, z uwagi na ich wysokospecjalistyczny charakter oraz
konieczność uzyskania przez wykonawców odpowiednich uprawnień;
- dostawy sprzętu komputerowego i
oprogramowania, gdyż nie są to produkty typowe, charakteryzujące się małym
stopniem złożoności;
- usług w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru
inwestorskiego, gdyż funkcja ta może być pełniona wyłącznie przez osoby lub
podmioty posiadające specjalistyczne wymagania, dostosowane indywidualnie do przedmiotu zamówienia;
- opracowania studium wykonalności,
zarządzania i rozliczania projektów unijnych z uwagi na profesjonalny charakter
oraz wymóg posiadania fachowej wiedzy;
Izabela Domitrz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz