Projekt
opracowywanej ustawy zakłada wprowadzenie obowiązku przyjmowania
ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających
zamówień publicznych. W projektowanej ustawie będą ustalone
zasady funkcjonowania systemu teleinformatycznego (platformy
elektronicznego fakturowania) służącego do wymiany dokumentów
elektronicznych i ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz
przetwarzania udostępniania informacji związanych z realizacją
zamówień publicznych. Zakłada się wejście w życie ustawy z
dniem 26 stycznia 2018 r., z vacatio legis do dnia 26 listopada 2018
r.
Aktualnie
w obrocie nie ma jednolitych wzorców przesyłania faktur
elektronicznych. W praktyce sprowadza się to do przesyłania faktur
zapisanych w jednym z referencyjnych formatów komputerowych na
skrzynkę mailową odbiorcy, bądź budowania portali internetowych
służących do pobrania pliku z fakturą przez odbiorcę. Wymienione
sposoby, choć najszerzej stosowane i wygodne dla uczestników
fakturowania, nie zapewniają pełnego zautomatyzowania obiegu
dokumentów oraz automatycznego przetwarzania dokumentów przez
systemy informatyczne odbiorcy. Chociażby ze względu na to,
że w świetle
aktualnego stanu prawnego przesyłanie e-faktur wymaga wprost
akceptacji odbiorcy (art. 106n ustawy o VAT oraz art. 232 dyrektywy
2006/112/WE), w tym także zamawiających z sektora finansów
publicznych. Potrzebna jest zatem możliwość stworzenia warunków
prawnych w zamówieniach publicznych, które zapewnią
interoperacyjność fakturowania elektronicznego, stąd w ustawie,
która będzie opracowana, zakłada się wprowadzenie definicji
ustrukturyzowanej faktury elektronicznej.
Definicja
ustrukturyzowanej faktury elektronicznej będzie odwoływała się do
normy europejskiej, która będzie posiadała wykaz składników
faktury oraz wykaz możliwych komputerowych formatów nowych faktur.
Termin
publikacji
normy europejskiej faktury
i krótkiej
listy standardów, które stanowią
techniczną podstawę realizacji
projektu ustawy zgodnie
z dyrektywą przypadnie w maju 2017 r.
Obowiązek
przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych będzie
dotyczył także realizacji umów zawartych w ramach zamówień
publicznych przed terminem transpozycji dyrektywy 2014/55/UE, a
wystawionych w terminie lub po terminie wspomnianej transpozycji.
Przyjmuje
się, że wejście w życie obowiązku wystawiania przez wykonawców,
związanych z realizacją zamówień publicznych, za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego powinien być podzielony na dwa okresy.
Planuje
się wejście obowiązku odbierania przez zamawiających
ustrukturyzowanych faktur elektronicznych dla zamawiających od dnia
26 listopada 2018 r., a dla wykonawców obowiązku ich wystawiania od
dnia 1 listopada 2020 r. Przewidywane terminy wejścia przepisów w
życie pozwolą na stopniowe dostosowanie się adresatów ustawy do
zmian.
Izabela Domitrz
Grupa Biznes Polska
Super, że coś takiego zostaje wprowadzone. Większość firm już od dawna korzysta z faktur elektronicznych, dobrze że państwo korzysta z ich doświadczeń. Będzie to też miało na pewno pozytywny wpływ na budżet.
OdpowiedzUsuń