Jak podało Ministerstwo Środowiska, we wrześniu tego roku zakończono realizację badania ewaluacyjnego pn. „Najczęściej występujące nieprawidłowości w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w ramach priorytetów I-V Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”.
Celem badania było określenie obszarów, w których najczęściej występują nieprawidłowości w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, a także wskazanie przyczyn powstawania nieprawidłowości.
Zgodnie z wynikami badania, do najczęściej popełnianych błędów zostały zaliczone następujące naruszenia:
- dzielenie zamówienia;
- dyskryminacyjne kryteria wyboru oferentów;
- nieuzasadniony tryb z wolnej ręki;
- modyfikacje SIWZ bez zmiany ogłoszenia;
- ograniczenia dla konsorcjów na etapie składania ofert;
- ograniczenia podwykonawstwa;
- wymóg posiadania sprzętu na etapie składania ofert;
- posługiwanie się znakami towarowymi bez dopuszczania produktów równoważnych;
- niezgodne z dyrektywami UE terminy na składanie ofert;
- zmiany o charakterze istotnym w warunkach zamówienia po podpisaniu umowy z wykonawcą.
- brak wcześniejszego doświadczenia zamawiającego oraz niewłaściwą wewnętrzną organizację pracy nad zamówieniem;
- niewystarczającą staranność prowadzenia postępowania przez zamawiającego;
- zbyt szybko zmieniające się przepisy prawne oraz wytyczne wydawane przez Instytucję Zarządzającą;
- brak jednolitej interpretacji przepisów.
Ponadto, w wyniku analizy dokumentów stwierdzono, że przyczyną popełniania błędów może być również zbyt duża liczba organów, mających na gruncie prawa krajowego uprawnienia do przeprowadzenia kontroli realizowanych zamówień publicznych, co w efekcie prowadzi niekiedy do skrajnie różnych interpretacji naruszeń i klasyfikacji ich wagi.
źródło: www.mos.gov.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz