W
ostatnim czasie za sprawą wznowienia prac nad projektem nowej ustawy
Prawo zamówień publicznych dużo mówi się o tym co powinno
ostatecznie zostać zawarte w jej treści. Projekt, który
przygotował poprzedni rząd został obecnie poddany ocenie nowej
władzy. Należy jednak mieć na uwadze, że celem prac nad projektem
jest wywiązanie się z ciążącego na Polsce obowiązku tj.
implementacji przyjętych w lutym 2014r. dyrektyw unijnych
zmieniających dyrektywy obecnie obowiązujące.
Niezależnie
od innych proponowanych zmian skupić należy się na postanowieniach
dyrektyw, które zobowiązani jesteśmy do naszego ustawodawstwa
wprowadzić. Pierwszą dyrektywa, do której implementacji jesteśmy
zobowiązani i której postanowienia powinny zostać zawarte w
projekcie nowej ustawy jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych (dyrektywa zamówieniowa),
uchylająca dyrektywę 2004/18/WE. Zasadniczo jej postanowienia
wprowadzają kilka nowych rozwiązań w stosunku do poprzednio
obowiązującej dyrektywy.
Jeśli chodzi o tryby udzielania zamówień
publicznych bardzo szeroko uregulowano w niej procedurę negocjacyjną
dotychczas stosowaną w określonych przypadkach. Ten tryb
udzielania zamówienia publicznego może zgodnie z zapisami nowej
dyrektywy zostać udzielony również bez uprzedniej publikacji co
jest jednak limitowane do kilku konkretnych wypadków.
Swego rodzaju
novum jest natomiast nieznane dotychczasowej dyrektywie partnerstwo
innowacyjne jako odrębny tryb negocjacyjny. ,, Celem partnerstwa
innowacyjnego jest opracowanie innowacyjnego produktu, usługi lub
robót budowlanych oraz późniejszy zakup dostaw, usług lub robót
budowlanych będących wynikiem tych prac, pod warunkiem że
odpowiadają one poziomom wydajności i maksymalnym kosztom
uzgodnionym między instytucjami zamawiający‑ mi a
uczestnikami”. Każdy zainteresowany udziałem wykonawca będzie
mógł złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału. W dokumentach
zamówienia Zamawiający określać będzie zapotrzebowanie na
innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane, które nie mogą
zostać zaspokojone przez zakup produktów, usług lub robót
budowlanych, które są już z łatwością dostępne na rynku. W
dalszym etapie procedury tylko zakwalifikowani wykonawcy przedłożyć
będą mogli swoje projekty badawcze i innowacyjne. Zamawiający
negocjują z oferentami wstępne i późniejsze oferty, w celu
ulepszenia ich treści. Oprócz ceny decydującym kryterium będzie
również jakość. Zgodnie z nową dyrektywą postępowanie
przeprowadzane ma być z zastosowaniem elektronicznych środków
informacji i komunikacji. W związku z tym wszelka komunikacja i
wymiana informacji w postępowaniu, a w tym składanie ofert,
odbywać ma się z wykorzystaniem elektronicznych środków
komunikacji. Narzędzia i urządzenia wykorzystywane do tych celów
muszą być niedyskryminujące i ogólnie dostępne. Nie mogą
ograniczać również dostępu wykonawców do udziału w
postępowaniu. Nie korzystanie ze środków elektronicznych ma
stanowić swego rodzaju wyjątek, który podyktowany ma być
wystąpieniem szczególnych okoliczności.
W odniesieniu do umów
ramowych dyrektywa dopuszcza między innymi możliwość
obowiązywania umowy ramowej na okres dłuższy niż 4 lata.
Konieczność ta musi zostać jednak należycie uzasadniona.
Zmiany
dotyczyć będą również etapu przygotowania postępowania o
udzielenie zamówienia. Dyrektywa wprowadza możliwość
przeprowadzenia konsultacji rynkowych, których celem ma być
przygotowanie zamówienia i poinformowanie wykonawców o swoich
planach i wymaganiach dotyczących przedmiotu zamówienia.
Kolejnym
novum wprowadzonym przez nowa dyrektywę mają być etykiety.
Stanowić mają one środek dowodowy potwierdzający, że roboty
budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagane szczególne cechy
środowiskowe, społeczne lub inne, ustalone przez Zamawiającego w
specyfikacjach technicznych i kryteriach udzielenia zamówienia.
Opisane powyżej zmiany nie wyczerpują listy wszystkich zmian, które
wprowadza nowa dyrektywa zamówieniowa. Będą one przedmiotem
kolejnego wpisu na blogu.
autor: Daria Rychlik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz