Ustawa o zmianie prawa zamówień publicznych została uchwalona
przez Sejm w dniu 13 maja 2016 r. i skierowana do dalszych prac
parlamentarnych, które odbędą się w Senacie. Projekt wspomnianej ustawy
zakłada elektronizację procesu udzielania zamówień publicznych,
która ma być powszechna od kwietnia 2018 r. Przedstawiamy
najważniejsze założenia dotyczące elektronizacji zamówień
publicznych.
W
artykule
10a. czytamy,
że
postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja
między zamawiającym a wykonawcami,
w szczególności składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, oświadczeń, odbywa
się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Obowiązkowa
elektronizacja zamówień publicznych wejdzie w życie 18
października 2018r., przy czym w przypadku postępowań prowadzących
przez centralną jednostkę zakupową elektronizacja została
odroczona do 18 kwietnia 2017r.
Zamawiający
może ustalić sposób przedstawienia informacji zawartych w ofercie
w postaci katalogu elektronicznego lub dołączenia katalogu
elektronicznego do oferty, albo może dopuścić taką możliwość.
Wspomniana informacja powinna być zawarta w treści ogłoszenia
bądź zaproszeniu. W dokumentach przetargowych Zamawiający powinien
wskazać niezbędne formacje dotyczące min. formatu, parametrów
sprzętu elektronicznego w celu umożliwienia połączenia z podanymi
katalogami elektronicznymi.
Oferty,
wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia,
w tym jednolity dokument europejski (JEDZ), sporządza się, pod
rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, podpisane
bezpiecznym podpisem elektronicznym.
W
Art. 10b. Ustawodawca
nakazuje Zamawiającemu zapewnić, aby narzędzia i urządzenia
wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków
komunikacji elektronicznej, oraz ich właściwości techniczne były
niedyskryminujące i nieograniczające dostępu wykonawcom do
postępowania.
W
Art. 10c. Ustawodawca
wskazuje
okoliczności
w jakich Zamawiający może
odstąpić od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej.
Taką okolicznością jest np.
zamówienie publiczne, którego dokumentacja wymaga użycia
wyspecjalizowanego formatu plików, narzędzi które nie są ogólnie
dostępne, bądź których otwarcie/obsługa wymaga posiadania
licencji i nie mogą być udostępnione do pobierania. Zamawiający
może również odstąpić od użycia środków komunikacji
elektronicznej jeśli ich użycie wymagałoby specjalistycznego
sprzętu który nie jest w posiadaniu zamawiającego. W
zamówieniu
publicznym
w którym Zamawiający wymaga przestawienia modelu fizycznego,
próbek- tych składowych,
których nie da się przesłać drogą elektroniczną również można
odstąpić od elektronizacji. W przypadkach, o których mowa,
składanie odbywa się za pośrednictwem operatora pocztowego,
osobiście lub za pośrednictwem posłańca.
Z
kolei Art. 10d. określa,
że Zamawiający może w pewnych przypadkach wymagać
użycia narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są
ogólnie dostępne. Jest to możliwe w przypadku kiedy
sam zamawiający zaoferuje nieograniczony, bezpośredni i bezpłatny
dostęp, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, do
narzędzi, urządzeń lub formatów plików lub sam zamawiający
zapewni wykonawcom tymczasowe narzędzia bezpłatnie udostępnione w
sieci, o ile brak dostępu nie wynika z przyczyn dotyczących
wykonawcy, lub sam zamawiający udostępni inny środek komunikacji
elektronicznej do składania części oferty.
Art.
10e. W przypadku zamówień na roboty budowlane lub
konkursów zamawiający może wymagać użycia narzędzi
elektronicznego modelowania danych budowlanych ale musi również
dać dostęp wykonawcom do tych narzędzi zgodnie z opisywanym
powyżej art. 10d do czasu, gdy takie narzędzia staną się ogólnie
dostępne.
Prezes
Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia: wymagania środków
komunikacji elektronicznej oraz sposób sporządzania,
przekazywania, przechowywania, udostępniania i usuwania dokumentów
elektronicznych
Podsumowując: podpisana
nowelizacja ustawy zakłada pełną elektronizację procesu
udzielania zamówień publicznych od kwietnia 2018 r. Wymóg
obowiązkowej komunikacji w sposób elektroniczny między wykonawcą
a zamawiającym ma dotyczyć najważniejszych dokumentów w
postępowaniu. Ustawodawca przewidział jednak sytuacje, kiedy
zamawiający będzie mógł odstąpić od wymogu użycia
elektronicznych środków.
Izabela Domitrz
Grupa Biznes Polska
Jak pokazał czas, nie taka rychła ta elektronizacja ;).
OdpowiedzUsuńForum zamówienia publiczne
Elektronizacja na pewno byłaby korzystna dla środowiska, ale wiele firm na pewno będzie musiało zainwestować w nowe narzędzia i wykwalifikowanych pracowników.
OdpowiedzUsuń