2 czerwca o godzinie 13:30 Senat zajmie się
procedowaniem nowelizacji ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień
publicznych. Na posiedzeniu Senatorowie i Senatorki zapoznają się z
uwagami dotyczącymi w głównej mierze zamówień in-house. Odbędzie
się debata i głosowanie na temat zmiany ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Przesłana
przez
Klub Parlamentarny Prawo
i Sprawiedliwość do Senatu
opinia merytoryczna dotycząca skutków
dla przedsiębiorców wprowadzenia do ustawy Prawo zamówień
publicznych konstrukcji tzw. zamówień in-house
jasno
wskazuje, że przyjęcie
proponowanego w ustawie rozwiązania, polegającego
na zniesieniu obowiązku przeprowadzenia przetargu na rynku odpadów
komunalnych jest dla prywatnych przedsiębiorców działających w
tej branży rozwiązaniem bardzo niekorzystnym.
Podobne
stanowisko w tej kwestii zajęła Polska Izba Gospodarki Odpadami
przesyłając do Senatu stosowne opinie. W apelu do Senatorów i
Senatorek prosi o wniesienie poprawek do przyjętego przez Sejm
projektu zmiany ustawy pzp.
O
poprawki do ustawy apeluje również Ogólnopolska Izba Gospodarcza
Recyklingu, która prosi o wykreślenie z ustawy zapisów związanych
z instytucją in-house.
Miejskie
Przedsiębiorstwo Oczyszczania w Krakowie w swoim piśmie postuluje o
wyłącznie zamówień in-house z regulacji ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz utrzymanie przewidzianego w regulacjach Dyrektywy
progu 80% działalności powierzonej (projekt zawiera wymóg 90%).
PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. wniosły pismo w którym proszą o
wniesienie poprawki do ustawy w sprawie możliwości realizacji
sektorowych zamówień in-house.
Procedura rozpatrywania ustaw przez Senat
regulowana jest przez Konstytucję RP oraz regulamin Senatu. W
skrócie wygląda ona następująco:
Po otrzymaniu ustawy uchwalonej przez Sejm
Marszałek Senatu kieruje ją do odpowiednich problemowo komisji
senackich, w przypadku ustawy pzp – Komisja Gospodarki Narodowej i
Innowacyjności.
Następnie, na
posiedzeniu Senatu odbywa się debata i głosowanie, a w jej efekcie
Senat podejmuje uchwałę. Może ona zawierać wniosek o przyjęcie
ustawy bez zmian (wtedy jest przekazywana Prezydentowi do podpisu)
albo też wniosek o jej odrzucenie w całości lub wprowadzenie
poprawek (wtedy ustawa jest przekazywana ponownie do Sejmu).
Sejm może odrzucić poprawki Senatu, jak i
wniosek o odrzucenie ustawy, bezwzględną większością głosów
(liczba głosów „za” jest większa niż suma „przeciw” i
„wstrzymujących się”), w obecności co najmniej połowy
ustawowej liczby posłów. Jeżeli jednak nie będzie takiej
większości, ostateczny tekst ustawy będzie zawierał treść
uwzględniającą poprawki Senatu. Natomiast w przypadku głosowania
uchwały Senatu o odrzucenie ustawy, brak większości bezwzględnej
będzie oznaczał, że ustawa upadła i nie stanie się obowiązującym
prawem.
Po rozpatrzeniu stanowiska Senatu, Marszałek
Sejmu przekazuje ustawę do podpisu Prezydentowi RP.
Prezydent RP podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od
dnia jej przedstawienia (7 dni w przypadku ustaw pilnych i ustawy
budżetowej) i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Aby
bowiem ustawa stała się obowiązującym prawem (weszła w życie)
musi być w nim opublikowana, a następnie musi upłynąć określony
termin, tzw. vacatio legis, czyli okres potrzebny do zapoznania się
z nią przez obywateli i przygotowania do jej realizowania.
Przypomnijmy że Projekt ustawy wdroży do polskiego
porządku prawnego dwie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady:
- 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014
r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz.
UE L 94 z 28.03.2014 r. str. 65), dalej „dyrektywa klasyczna 2014/24/UE” oraz
- 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014
r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach
gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej
dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014 r. str. 243), dalej
„dyrektywa sektorowa 2014/25/UE”.
Izabela Domitrz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz