Jedna
z dyrektyw regulująca ostatnią zmianę ustawy Prawo zamówień
publicznych- Dyrektywa
2014/24/UE wprowadziła możliwość wymagania
przez
zamawiających w ramach kryteriów
udzielenia zamówienia tak
zwanej
etykiety.
Etykieta
jest stosowana jako
środek potwierdzenia przez wykonawcę,
że oferowany przedmiot
ma
określone
cechy, które wymaga zamawiający.
Obecnie
dopuszcza się etykietę jako dowód w ramach kryteriów udzielenia
zamówienia, jednakże
art.
43 ust 1 dyrektywy 2014/24/UE ogranicza jej stosowanie tylko do
sytuacji gdy:
„instytucje zamawiające
zamierzają dokonać zakupu robót budowlanych, dostaw lub usług o
szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub innych, mogą
one m.in. w ramach kryteriów udzielenia zamówienia wymagać
określonej etykiety jako środka dowodowego na to, że te roboty
budowlane, dostawy lub usługi spełniają wymagane cechy, o ile
spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
wymogi dotyczące etykiety dotyczą wyłącznie
kryteriów, które są związane z
przedmiotem
zamówienia,
i są odpowiednie dla określenia cech robót budowlanych,
dostaw
lub usług będących przedmiotem zamówienia;
b)
wymogi dotyczące etykiety są oparte na kryteriach obiektywnie
możliwych do sprawdzenia i
niedyskryminacyjnych;
c)
etykiety są przyjmowane w drodze otwartej i przejrzystej procedury,
w której mogą
uczestniczyć
wszystkie odpowiednie podmioty, w tym instytucje rządowe,
konsumenci,
partnerzy
społeczni, producenci, dystrybutorzy oraz organizacje pozarządowe;
d)
etykiety są dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron;
e)
wymogi dotyczące etykiety są określane przez podmiot trzeci, na
który wykonawca
ubiegający
się o etykietę nie może wywierać decydującego wpływu”.
Pamiętajmy przy tym, iż zgodnie
ze wspomnianym wyżej artykułem 43 ust 1 instytucje
zamawiające wymagając określonej etykiety, muszą również
akceptować
wszystkie inne
etykiety,
które potwierdzają, że dane roboty budowlane, dostawy lub usługi
spełniają równoważne
wymogi
dotyczące etykiety.
Izabela Domitrz
Grupa Biznes Polska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz